Waarderingsmodel

Awesome Image

Waarderingsmodel

Financiële vraagstukken en problemen zijn er juist in sectoren buiten de financiële sector om. Dat klinkt logisch. Maar meestal weten mensen die werkzaam zijn buiten de financiële sector niet waar te beginnen of weten zij daardoor nog niet dat zij problemen hebben. Via ons netwerk kwamen met twee talentvolle ondernemers in contact. Het bedrijf van twee talentvolle ondernemers winnen in korte tijd meerdere prijzen en zijn voornemend (vanwege het succes) om van hun vof een bv te maken. Het talent bleef niet onopgemerkt, meerdere mensen wilden graag investeren in dit creatieve bedrijf. De vraag ontstaat, hoeveel is hun bedrijf waard? Welk percentage van hun bedrijf willen zij tegen welk bedrag verkopen? Lastig, voor zo’n niche bedrijf in een onzekere sector. Wij pelden het probleem af en gingen aan de slag.  

Hoe gingen wij te werk?

  1. Kennismakingsgesprek Waarom zijn deze ondernemers zo succesvol? Ze lieten ons een pitch, trailers, commercials en nominaties zien die zij gewonnen hadden. Daarnaast kregen wij inzicht in de afspraken die zij gemaakt hadden met grote spelers uit de filmindustrie. De vraag ontstond, hoe ziet hun financiële plaatje eruit? Wat hebben zij begroot voor de komende jaren? Wat hebben zij in het verleden aan winst gedraaid en wat zijn hun maandelijkse kosten? Al snel kwamen wij erachter dat deze vragen moeilijk te beantwoorden waren.
  2. Hele dag meelopen Hierbij wilden wij de financiële situatie in kaart brengen en antwoord verkrijgen op alle eerdergenoemde vragen. Samen hebben wij een overzicht gemaakt met het aantal projecten dat in het verleden is gedaan, lopende projecten en mogelijk in de toekomst verwachte projecten en de kosten. Wij hebben dit onderverdeeld naar 3 categorieën: clips/reclame, series en films.
  3. Inzicht via een model Wij hebben de huidige situatie in een model gebouwd en deze grafisch weergegeven. Hierbij hebben wij onderscheid gemaakt naar projecten die in het verleden zijn gedaan en projecten die met zekerheid in de toekomst gemaakt worden. Daarnaast hebben wij een overzicht gemaakt met mogelijke projecten die mogelijk in de toekomst gaan vallen (maar dus niet met 100% zekerheid).
  4. Controle situatie en bepaling waarderingsmethodiek Wij lieten de huidige schets van de situatie controleren. Daarna hebben wij de waarderingsmethodiek vastgesteld. Omdat er grote onzekerheid naar de toekomst is en er weinig soortgelijke bedrijven zijn, hebben wij voor de Discounted Cash Flow methodiek gekozen. De zekere projecten hebben wij verdisconteerd naar nu en mogelijke projecten in de toekomst hebben wij vermenigvuldigd met een onzekerheidspercentage. Omdat het een risicovolle sector is hebben wij boven op de rentevoet ook een risicomarge en een cost of capital percentage meegenomen. Het resultaat hebben wij grafisch weergegeven, zodat het voor de creatieve ondernemers makkelijker te begrijpen is.
  5. Controle waarderingsmodel Samen zijn wij met de ondernemers door het waarderingsmodel gelopen en hebben wij achtergrond gegeven bij de aannames en beslissingen die wij hebben genomen. Daarnaast konden wij makkelijk laten zien wat wij berekend hebben wat het bedrijf waard is, maar ook tegen welk bedrag investeerders tegen een bepaald percentage zich kunnen inkopen.
  6. Het gesprek met de investeerders Na goedkeuring van het model, hebben wij een separate meeting gehad en met de investeerders en de 2 ondernemers zijn wij door het model gelopen. Zij hadden nog nooit zoiets gezien en hadden vol vertrouwen in de professionaliteit en kundigheid van deze ondernemers. Met een geweldig resultaat voor de nieuwe sterren van Hollywood en een compliment voor ons van de investeerders.

Het resultaat

De heren kregen een volledig geautomatiseerd model in Excel. Dat was hun wens om het model zo inzichtelijk mogelijk en gebruiksvriendelijk te maken. Het model zag er als volgt uit:
  • Een invoerveld, waar zij alleen de nieuwe projecten en mogelijke projecten kunnen toevoegen, onderverdeeld in 3 categorieën.
  • De berekeningen gebeuren in andere afgeschermde tabbladen.
  • Het model gaat rekenen en geeft een maandelijks en/of jaarlijks overzicht van de projecten die lopen en mogelijk gaan vallen.
  • Daarnaast wordt de huidige financiële situatie inzichtelijk gemaakt met waaronder omzet, kosten en winst.
  • Vervolgens wordt er aan de hand van de DCF en een risicomarge een waardering aan het bedrijf gegeven.
  • Direct inzicht wat de waarde is van een bepaald percentage aan aandelen.

De voordelen

  • Overzichtelijkheid De jonge ondernemers kunnen realtime snel en grafisch inzien wat de financiële status per maand is en wat zij de afgelopen jaren eigenlijk binnen hadden gekregen en uit hebben gegeven. Zo kregen zij inzichten in hun omzet, kosten en de winst.
  • Aangezien de ondernemers nauwelijks kennis hadden met Excel is het model eenvoudig en gebruiksvriendelijk opgesteld. Daardoor kunnen de ondernemers zelf parameters aanpassen, zonder dat zij in de formules hoeven te zitten.
  • Nauwkeurige en kwalitatief goede financiële basis Zij hebben nu een duidelijk uitgangspunt en overzicht van hun financiële situatie waar zij op door kunnen borduren.
  • Verbreding van kennis Door alles stap voor stap uit te leggen hebben de ondernemers een spoedcursus financiële kennis gehad en zijn zij nu minder bang voor cijfers.
  • Tijdsbesparing Het bespaart de jonge ondernemers zelf veel tijd om dit zelf uit te zoeken op een gebied waar ze geen ervaring in hebben.
  • Verbeterd bedrijfsresultaat Al snel zagen wij dat er relatief veel kantoorkosten gemaakt werden. De ondernemers hebben meteen actie ondernomen en zijn goedkoper gaan huren.
  • Data-visualisatie Als extra hebben wij grafisch inzichtelijk gemaakt wat de omzet, kosten en winst zijn per categorie.

Bent u ook benieuwd hoeveel uw bedrijf waard is of bent u benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Laat hier uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.